Genomgångsdörrar YBo? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Sunday, August 09, 2020, 12:23 (1328 dagar sedan) @ PeO

Min egen erfarenhet av gaveldörrar är att när jag började köra Y6/7/8 år 1976 med placering i N och körningar på NOJ-KJ-HNJ samt efter förflyttning till Lp och körning på Vk/Hf med dessa vehicklar fram till ersättningen med Y1 fanns inga möjligheter att passera dörrarna utan att använda konduktörsnyckeln för att låsa upp. Min egen k-nyckel med nr 1803 har jag kvar och den är försedd med två "skalmar" där den ena är försedd med fyrkant och den andra rundad med hål att öppna upp låsen. När jag kom till smalan i Vk mellan 1979-1984 var situationen detsamma att man var tvungen att använda konduktörsnyckeln för att kunna gå mellan vagnarna. Man kan gott säga att för att kunna köra dessa "spårvagnar" så är förutsättningen att ha en egen fyrkantsnyckel för att kunna öppna dörrar och övriga luckor och skåp (proppskåp/verktygsskåp/multkabel/lucka till påfyllning av kylarvatten/låsa toadörren utifrån) nu är det många år sedan jag körde vagnarna Yp senast 19 aug. 1984. Palle i Vika ;-)


Samma gällde på Västgötabanan, när jag började ta mig till Vara med Ybo5p, för att bli realist 1965, troligen långt tidigare. Konduktörerna, oftast Fransson (eller Franzén?) eller "Stäng alla fönster" (kan han ha hetat Lundgren?), öppnade dörrarna med biljettången och höll i mössan vid passagen mellan dörrarna. Vi passagerare fick vackert stanna i den vagn vi var.

Det hände någon gång i Fågelsta på 60-talet att man såg en barhuvad konduktör på rälsbussarna. Vid något tillfälle fick jag även hämta en mössa som fallit av en bit ut på linjen mot Motala.


Hela tråden: