Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Igelboda (Järnväg allmänt)
Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.
Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.
Någon som har bra koll på detta?
Att besöka Igelboda på Saltsjöbanan tycker jag är en liten tidsresa. Var 20:e minut möts tre tåg på två(!) spår och det vimlar av resenärer och personal i två minuter varefter tågen försvinner åt varsitt håll. Det hela utspelar sig framför ett rött stationshus - om man inte tittar för noga så ser man inte att det är brandskadat och bara väntar på att SL ska få rivningslov.
Även Storängen, Saltsjö-Duvnäs och Solsidan är fina miljöer.
Det är visserligen "nya" tåg, men även de har uppnått 44 tjänsteår.