Servering Boden - Haparanda och Inlandsbanan (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Gunnar Ekeving, Monday, August 10, 2020, 00:33 (1327 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag kollade i Sveriges kommunikationer från 1950, 1954 och 1960 (sommarutgåvorna i samtliga fall) hur det då var ordnat med servering på dessa sträckor.

HAPARANDA - BODEN

1950: Ingen (annonserad) servering i tågen, däremot sovvagnar i två tågpar.

1954: Ingen servering (och inte längre några sovvagnar - rälsbussdrift hade införts).

1960: Ambulerande servering ("drycker, smörgåsar mm utbjudas i vagnarna" ) hela vägen i två tågpar (som Berra beskrev i sitt inlägg).

INLANDSBANAN KRISTINEHAMN - ÖSTERSUND

Ingen ambulerande servering något av åren. 1950 annonserades måltidsuppehåll 35 min i Orsa i båda riktningar för ett persontågspar. 1954 kunde man dessutom beställa korgar med drycker etc, bröd och smörgåsar, för avhämtning i Hackås eller Röjan (olika för olika tåg). 1960 var det ungefär samma upplägg med korgar, nu i Hackås eller Sveg. Dessutom annonserades att resenärer i ett sydgående tåg kunde få mat under det 17 minuter långa uppehållet i Orsa. Beställning måste lämnas till konduktören innan Älvho. I övrigt inga måltidsuppehåll.

INLANDSBANAN ÖSTERSUND - GÄLLIVARE

1950: Rälsbussnälltågen 1 och 2 hade ett glas i tågspalten; betydelse ambulerande servering eller serveringskupé. Här var det väl ambulerande servering utgående från det pentry som fanns i "turisträlsbussarna" av typ Yo1s. Dessutom var det för resenärer med ett av de vanliga tågen Storuman - Östersund möjligt att i Hoting få en korg med "kaffe etc, bröd och smörgåsar samt pilsner och läskedrycker". Detta gällde dock endast de som tänkte fortsätta med tåg mot Sollefteå. för övriga resenärer var det 25 minuters måltidsuppehåll i Hoting.

1954 ungefär som 1950, dessutom i några tåg möjlighet att beställa korgar i Ulriksfors.

1960 ambulerande servering Östersund - Vilhelmina i vissa tåg (beskrivet i annat inlägg i denna tråd). Korgar i Ulriksfors.

CAFÉSLÄP UBFo7y

Arne Hällqvist skriver om dessa fordon i "Svenska rälsbussar", sid 398f. Om jag förstår rätt fanns det som mest 12 sådana vagnar. De första kom i trafik 1956, och hade "löstagbara större bord". 1957 fick vagnarna även en utvändig skylt med text "Serveringskupé". Mellan 1959 och 1961 blev åtta av vagnarna ombyggda till första klass. Pentryt behölls; förstaklassutrymme och möjlighet till ambulerande servering ansågs fördelaktigt i snabba tåg. De fyra kvarvarande andraklass- och cafésläpen gick ytterligare några år som cafévagnar Östersund - Storuman, men i övrigt endast ambulerande servering med hjälp av pentryt.

Användningen av dessa pentryn upphörde i början av 1970-talet.


Hela tråden: