Ke 720 - panna 1237 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Sunday, February 17, 2008, 12:15 (5910 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fann inga uppgifter som skingrar frågetecknen.

1) att panna 1237 anges (av två olika källor) varit ilagd 716 t.o.m 1941-07 samtidigt som loket anges vara skrotat 1935. Därefter ilagd lok 1213. 1213 ombyggdes även i tidigt skede till överhettning
En teori är den som Anders lanserat att panna 1237 sålts till L&HJ för t.ex ersätta den gamla ilagda panna 800 och sedan vid förstatliagndet 1940 fått nytt inventarie nr (1801) vid SJ. Men då stämmer inte TT handlingar från hälsingborg där det anges att pannan 1237 varit ilagd.

2) Frågetecknen för panna 1801 (nytillverkad ca 1940 eller övertagen från privatbanelok) och när pannan skulle ha ilagts lok 720. Pannan anges i Mbr skrivelser 1958-09-29 vara ilagd K3 720 och skall skrotas med lok i Ystad eller vislanda. Enligt SJK 13 blev skrotningen utförd i Malmö.

Vilka år anges lok 720 ha panna 1237 ilagd? 720 verkar ha varit trogen Skåne (Hälsingborg?) fram tills slopning. Verkar osannolikt att man gjort pannbyte på sen tid och behållt våtånga......
F.ö fanns en hel del motstridiga uppgifter (dina uppgifter TT)om lokets beordringar till revision 1941.
Enligt SJK 13 fannas 12 våtånglok litt K3 kvar 1942. 9 av dessa byggdes om till överhettning isamband med revision. Varför blev 720 (och 1161, 1547) kvar så länge som våtånglok?


Hela tråden: