Svängbro vid Ulvö, KWJ (Bana)

av Kjell Aghult, Monday, August 10, 2020, 08:17 (1353 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Bron verkar ha legat inom stationen Ulvö.

Det gjorde den från 1952, då Uö fick huvudljussignaler. Förut hade platsen haft de ålderdomliga skivsignalerna. Karlshamn-Vislanda var de flest på någon förstatligad bandel. Där hade de också påmonterade vingar för tydligare körsignalering.

Före 1952 låg bron på linjen och skulle i dag kallats linjeplats. Alltså haft geografiskt namn. Men då räckte allmäntermen "Rörlig bro". Ulvöbron hade då egen skivsignal. Enligt en obekräftad uppgift skulle den ha varit fast monterad på svängspannet, vridits till stoppläge samtidigt med brosvängningen.

Ulvö blev infrastrukturellt håll- och lastplats 1959 och avbemannades året därpå.

Ulvöbron saknade skyddsväxlar. Men det gjorde fler rörliga broar på sidolinjer, t ex Oreälvsbron mellan Bollnäs och Orsa.


Hela tråden: