Genomgångsdörrar YBo? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Mr H, Monday, August 10, 2020, 10:54 (1326 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.


Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö


Kan inga detaljer, men jag minns att det sades att man fick gå in under ett uppehåll och tillbaka under ett annat. Jag har inget minne av att man fick gå mellan vagnarna på 60-talet (inte tidigare heller). Men jag kan ha fel.


Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Principen för passage (Y6/Y7/Y8) som jag kommer ihåg det var att man började med att låsa upp dörren från insidan med fyrkanten som då även tjänade som dörrhandtag och knuffade upp dörren. Ut på bryggan med en tass över smulan. Öppna nästa gaveldörr genom att enbart trycka ner det fasta handtaget.Slå igen första dörren därefter (för att undvika utlåsning).Sedan in i nästa vagn och slå igen gaveldörr nummer 2 som alltså självlåste då. För det fanns ett handtag på insidan av dörren. Alltså man behövde bara låsa upp när passagen påbörjades sedan så öppnades och låste sig låsen med automatik så att säga. De utvändiga fasta handtagen hade en viktig funktion om den passerande skulle tappa fyrkanten exvis, vilket inte var helt osannolikt i den knepiga passagen, så gick det i alla fall att ta sig in i någon vagn. Inte så kul att hamna utelåst på gångbryggan en kylig vinterdag kanske på Inlandsbanan. Hela passerandet var alltså väl genomtänkt att vara enkelt och säkerhetsmässigt.

//Mr H


Hela tråden: