Svängbro vid Ulvö, KWJ (Bana)
Jag tittade lite på några skyddsspår vid broar på flygbilder från omkring 1960. Deras funktion ser ut att ha varit att förhindra att tåget på sin väg ned i vattnet rev med sig bron, vilket förstås kan vara en fördel.
Deras funktion var att förhindra att tåget ej körde ut i det gap som blev då bron var öppen, dvs tåget ner i sjön! Inte att förhindra att det rev med sig bron!
Var det för att slippa svara på min fråga som du citerar ur ett tidigare inlägg i stället för inlägget före ditt? Jag upprepar frågan: Var tror du att ett tåg som inte hinner stanna på säkerhetsspåret i Vänersborg hamnar? För att förhindra att tåget kör ut i vattnet (det är väl de du menar fast du skriver tvärt om) kan inte säkerhetsspåret sluta vid strandkanten. Då måste det sluta högre upp vid en rejäl sandhög.