Svängbro vid Ulvö, KWJ (Bana)

av Harald, Monday, August 10, 2020, 16:31 (1348 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag tittade lite på några skyddsspår vid broar på flygbilder från omkring 1960. Deras funktion ser ut att ha varit att förhindra att tåget på sin väg ned i vattnet rev med sig bron, vilket förstås kan vara en fördel.

Deras funktion var att förhindra att tåget ej körde ut i det gap som blev då bron var öppen, dvs tåget ner i sjön! Inte att förhindra att det rev med sig bron!

Var det för att slippa svara på min fråga som du citerar ur ett tidigare inlägg i stället för inlägget före ditt? Jag upprepar frågan: Var tror du att ett tåg som inte hinner stanna på säkerhetsspåret i Vänersborg hamnar? För att förhindra att tåget kör ut i vattnet (det är väl de du menar fast du skriver tvärt om) kan inte säkerhetsspåret sluta vid strandkanten. Då måste det sluta högre upp vid en rejäl sandhög.


Hela tråden: