Svängbroar och säkerhetsspår (Bana)

av Gunnar Ekeving, Monday, August 10, 2020, 17:03 (1326 dagar sedan) @ Harald

... För att förhindra att tåget kör ut i vattnet (det är väl de du menar fast du skriver tvärt om) kan inte säkerhetsspåret sluta vid strandkanten. Då måste det sluta högre upp vid en rejäl sandhög.

Jag tänker att man - i den mån det ansetts motiverat med säkerhetsspår för att stoppa tåg - om möjligt lagt dessa på avstånd från bron och ordnat sandhögar. Ett exempel är Bohusbanans bro över Nordre älv. [Järnvägsmuseet]. När sådana arrangemang av utrymmesskäl inte varit möjliga har man nöjt sig med korta säkerhetsspår nära vattnet - främst för att hindra järnvägsfordon att skada svängbron när den är i läge för sjötrafik. Och växlingsrörelser eller vagnar som kommit på drift kan ofta fångas upp även av ett kort säkerhetsspår.


Ett exempel på hur tåg kan skada svängbroar inträffade i Nieuwerkerk, Nederländerna, 1899. Där fanns inga säkerhetsspår. Nattetid stod bron i läge för sjöfarten, och denna dag hade brovakten försovit sig och därmed inte kunnat svänga in bron. Föraren på första morgontåget lät sig inte hindras av en signal som visade stopp, och vilseleddes kanske också av att signalen närmast bron, som inte var förreglad med svängspannet, visade "kör" - brovakten som haft sena skiftet föregående dag hade glömt att ställa om den signalen när han öppnade bron. För att få bort loket och kunna reparera bron måste man bygga en provisorisk bro.


Hela tråden: