Svängbroar och säkerhetsspår (Bana)

av daniel, Monday, August 10, 2020, 18:40 (1326 dagar sedan) @ Harald

Ja, säkerhetsspårs uppgift historiskt har varit att förhindra att spårfordon har inkräktat på ett skyddat objekt, d.v.s en tågväg eller öppen bro. Däremot har de inte alltid kunnat hindra tråkiga följder för bortledda fordon. Men med ATC eller ETCS har hastigheten tagits ned före stoppsignalen och nödbromsning påbörjats vid passagen av den. Dessutom finns det nu stoppbockar som kan ta upp stora krafter, så nu finns det goda möjligheter att skydda även de fordon som är på villovägar.

Tänk på att ATC och ETCS inte stoppar tappade vagnar så man får göra en riskvärdering där man tar hänsyn till banans lutning och förekommande växling när man ska avföra om skyddsväxlar behövs vis rörlöiga broar på ATC utrustade banor.

Edit: Enligt gällande praxis ska om skyddsväxlar saknas, två oberoebnde huvudsignaler utöver brosignalen visa "stopp" när bron inte är kontrollerad i läge för tågtrafik.


Hela tråden: