Svängbroar och säkerhetsspår (Bana)

av Göran Kannerby, Monday, August 10, 2020, 19:44 (1326 dagar sedan) @ Harald

Ja, säkerhetsspårs uppgift historiskt har varit att förhindra att spårfordon har inkräktat på ett skyddat objekt, d.v.s en tågväg eller öppen bro. Däremot har de inte alltid kunnat hindra tråkiga följder för bortledda fordon. Men med ATC eller ETCS har hastigheten tagits ned före stoppsignalen och nödbromsning påbörjats vid passagen av den. Dessutom finns det nu stoppbockar som kan ta upp stora krafter, så nu finns det goda möjligheter att skydda även de fordon som är på villovägar.

Detta framgår också av Trafikverkets stoppbocksnorm, att stoppbockens främsta uppgift är att skydda det som finns bakom stoppbocken.

Däremot delar jag inte din uppfattning att spårfordonen alltid skyddas. För att detta ska vara någorlunda möjligt krävs väl tilltagna inbromsningssträckor, annars kan man med enkel fysik räkna ut att inbromsningen kan ge upphov till krafter som är flera gånger tyngdaccelerationen, flera g. Jämför gärna med hur man i exempelvis Danmark (Helsingör) och Tyskland anlagt säckstationer.


Hela tråden: