Svängbroar och säkerhetsspår (Bana)

av Göran Kannerby, Monday, August 10, 2020, 21:05 (1354 dagar sedan) @ Harald

Således bör man undvika betongstoppbockar. Jag skrev "med lämplig projektering". Du vet ju lika bra som jag att det finns stoppbockar som ger en kontrollerad inbromsning genom att glida längs spåret. Inbromsningen blir förstås beroende av tågvikten, men i exemplet jag nämnde, pendeltåg, är variationen begränsad.

Jag har kollat lite bilder från Helsingfors och det ser ut som om tåget har klättrat över stoppbocken. Det kan förstås hända alla möjliga konstiga saker, men jag tycker inte att det betyder att man ska avstå från att göra det som går att göra.

Ja du skrev rätt, att det finns stoppbockar som klarar detta. Tråkigt att Trafikverket inte väljer att bygga med dem.

Sedan ska man vara medveten om att ska man klara fordonssätt med vitt skilda tågvikter krävs det en stoppbock som första metrarna bromsar ganska måttligt, för att klara de lätta fordonssätten, för att sedan bromsa allt hårdare så att även de tyngsta fordonssätten stannar utan alltför stora krafter. Totalt ger detta behov av betydande sträckor. Jag nämner olika tågvikter eftersom diskussionen ursprungligen handlade om skyddsspår vid rörliga broar, i de flesta fall trafikeras dessa broar av en brokig blandning tåg.


Hela tråden: