Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala (Järnväg allmänt)
Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.
Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.
Någon som har bra koll på detta?
Veddige på Viskadalsbanan och Ljung på banan Borås-Herrljunga har väldigt trevliga stationsmiljöer båda två, även om väl väntsalarna inte är öppna längre.
Är inte väntsalen i Ljung öppen längre? Det var visserligen ett litet tag sedan jag hade vägarna förbi så det kan ju förstås ha ändrat sig.
Senast jag undersökte saken var 2005, då var den öppen. Vid senare besök i Ljung har inte tiden att undersöka funnits innan det varit dags att köra igen. Eftersom det är hemskt ont om öppna väntsalar annat än på större platser här i trakterna antog jag helt enkelt att den var stängd - jag är den första att glädjas om det antagandet är felaktigt!