Genomgångsdörrar YBo? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman, Tuesday, August 11, 2020, 12:03 (1353 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

- - -
Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Jag tror att olika skribenter menar olika med ordet "låsa". Du menar en anordning som gör att gaveldörren inte ens kan öppnas med fyrkantnyckel. Några andra menar att en dörr som inifrån vagnen inte kan öppnas av personer utan fyrkantnyckel är skyddad mot allmänheten och därför kan anses vara låst.


Hela tråden: