Andra godståg än lokalgodståg på smalspår (Järnväg allmänt)
På normalspår var det ju vanligt med lokalgodståg så klart, men sedan kunde vagnarna på natten gå vidare i fjärr- eller direktgodståg...för att nästa morgon 40 mil bort, komma rätt i nästa lokalgodståg.
Frågan jag har då är om styckegods och vagnslaster på 891 och 1067 bara gick i lokalgodståg, eller fanns det motsvarande fjärrgodståg och direktgodståg på de större näten?
På några håll fanns särskilda fjärrgodståg: Norsholm-Västervik, Västervik-Hultsfred, Gårdsjö-Göteborg, Växjö-Ronneby, Kristianstad-Karlskrona och Vislanda-Karlshamn. Vagnmassan krävde där två tåg, det ena kunde därmed läggas snabbare (och billigare). Normalt kördes fjärrgodstågen inom tvåskiftsram: Stations- och vägbevakning t ex kl 0200 hade blivit för dyr.