Andra godståg än lokalgodståg på smalspår. Undervägsväxling? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, August 12, 2020, 11:14 (1352 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

I tidtabellsboken del B nr 149 gällande från 1 juni 1949 på 36 trafiksektionen, västgötasmalspåren finns följande tågslag: Pt, Blt, Fjgt, Lgt och Vxlt, och för de som ogillar förkortningar så är det persontåg, blandattåg, fjärrgodståg, lokalgodståg och växlingståg. Fjgt och Lgt fanns även om extratåg, Efjgt och Elgt som gick PSO, på särskild order.

Att fjärrgodstågen bara gick på natten är jag inte övertygad om, tex Fjgt 4601 lämnade Gårdsjö klockan 08:30 och kom till Göteborg Ö klockan 00:10, i tidtabellen anges Gp-lok som dragkraft och grundhastigheten till 30 km/h.
Fjgt 4602 lämnade iof Göteborg Ö klockan 03:55, men det var ju framme i Gårdsjö klockan 19:45 och det är ju inte natt.

Sen är ju frågan om hur tågen användes i verkligheten? Jag har i bakhuvudet att jag hört att cementvagnarna för Hällekiskalken till Göteborg försågs med spännkoppel för att kunna gå i persontåg och därmed snabba upp omloppen?

//L-ON

Hur många uppehåll med trafikutbyte hade dessa tåg och var?

Jag gissar att de inte hade någon omfattande växling under vägen, men att de satte och tog vagngrupper på några större stationer mellan Gårdsjö och Göteborg?


Hela tråden: