VGJ och godstågsplanen (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, August 13, 2020, 12:26 (1342 dagar sedan)

1) Sedermera SJ-tågparet 4601/4602 kan ha insatts under världskrigets högtrafik. Och vagnmassan sedan räckt till att behålla tågen.

2) 1937 års VGJ-graf saknar ordinarie fjärrgodståg: Även på huvudlinjen gick reguljärt bara lokalgodståg: Tåg 31 med exakt 19 timmars gågtid, Gårdsjö 0340-Göteborg 2240. I motsatt riktning övernattade man i Skara: Tåg 30 (Gbg 0410-Sa 1555) + tåg 32 (Sa 0440-Gdö 1420).
Personalen fick vara morgonpigg! Förstås skilde man inte än på M-F och L. Tåg 31 mötte 32 i Gössäter och 30 i Kvänum.

3) (Mariestad-)Torved-Gullspång gick bara blandtågsparet 72-71 vardagar. Resten av tågen var ersatta av VGJ buss - i konkurrens med en privat bussägare.

4) Mariestad-Moholm gick inga särskilda godståg. Godsvagnar medfördes sannolikt i persontågen, omlastning i Mh pågick ännu. Tre tågpar gick M-L fem L och fyra S.

5) Ett (annonserat) godståg gick vardagar "varvet runt" Skara-Lidköping-Stenstorp-Skara. Söndagar bara Sa-Ss och åter, då som persontåg i snabbare tider. Fortfarande med samma "grundtågnummer", 54 S i st f 54 V.

6) Också Trollhättan-Nossebro och Skövde-Axvall hade samma kombination: Vardagsgodståg med snabbare söndagsvariant. Numrerade likadant.

7) Förplanerade extratåg fanns på huvudlinjen:
a) I 200-serien två cementtågsvarianter Gössäter-Göteborg. Dels 202-203 med "bortovaro" från G 0355-2045. Dels 204-205/201 dito 1225-1040 nästa dag. Övernattning i Skara. 207 bara Sa-G, ändamål okänt.
b) Gårdsjö-Mariestad/Forshem fanns två kombinationer i 400-serien.
Dessa extratåg hade direkta tidtabeller. Hur ofta de gick är svårt att besvara.

8) Nattuppehållet i trafiken var i t ex Hova och Gunnilse bara fem-sex timmar. Roterade man på tre man eller gick förmiddags-/eftermiddagsveckor?

9) 1937 fick VGJ två "Gp-lok". Om de än hunnit påverka godstågsplanen är okänt.

10) Även LJ huvudlinje finns med på VGJ-grafen. Också här gick ett vardagsgodståg "varvet runt": Lidköping-Forshem-Tumleberg-Lidköping. Söndagsvarianter och förberedda extratåg saknades.


Hela tråden: