Smalspår, lastprofil och överföringsvagnar. (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Friday, August 14, 2020, 16:08 (1345 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Så länge FVÖJ:s sträckning Vadstena - Ödeshög fanns kvar så rampades smalspårsvagnar i Hästholmen; Gsö-/Gmö-vagnar med spannmål från Vadstena och stenlastade vagnar från Borghamn (jag vet inte om det då fortfarande gick kollaster från kolhamnen i Norrköping till Ödeshögsverken, på överföringsvagnar. Det var besvärligt att frakta kolen via smalspåret då det aldrig nådde den norra hamnkajen i Norrköping).

Detta torde väl dock knappast ha varit en sträcka där lastprofilen var ett problem, inga broar eller tunnlar. Jag tror trafiken med överföringsvagnar pågick 1953 - 1958.

Därefter rampades (förstås) vagnar till och från Vadstena i Fågelsta. Vi har ju redan sett underbara fotografier från Stig Lagerström som visar denna aktivitet.

Det bör väl noteras att när rampen i Hästholmen tillkom hade man redan planerat att rusta upp smalspårssträckan. Men sedan gick det undan, det var väl i samband med nedläggning av sockerbruket i Linköping 1955 och därmed förlusten av omkring 75 % av den årliga godstrafiken, som beslutet om nedläggning kom. Man kunde tänka kortsiktigt förr i världen också.


Hela tråden: