Smalspår, lastprofil och överföringsvagnar. (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Friday, August 14, 2020, 19:06 (1322 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag tror att viktigaste enskilda anledningen till att rampen förlades till Hästholmen var att Ödeshögsverken ville ha nära till "bredspårsnätet", som man sade. Vissa av deras produkter var i tyngsta laget att transporteras på smalspårsvagnar när man kom till 50-talet.

Det är viktigt att veta hur de flesta godsströmmarna på FVÖJ gick.

Det allra mesta styckegodset landades av s/s TRAFIK i Hästholmens hamn för transport, till nästan 90 % till Ödeshög (förutom det som skulle förbrukas i Hästholmens självt). På MHJ kom styckegodstransporterna från hamnen inte längre bort än till maximalt Svanshals.

Därtill kom så småningom transporterna från Ödeshögsverken, som från 40-talet och framåt handlade om allt större och tyngre transporter.

Resten av smalspårsnätet mot Vadstena kunde utnyttjas för sten och kalk från Borghamn, inga kvantitativt stora varor, torv och framförallt under världskrigen vass från Tåkern. Men denna trafik gick också mot Hästholmen.

Enda gången den bansträckan levde upp var ju under betkampanjerna. Annars var det nog en tämligen föga svettig uppgift att vara godsspeditör i t ex Väversunda.

På MHJ gick mestadels jordbruksprodukter som spannmål, gödning och foder, med tiden allt färre djur, men också utlastning av massaved och timmer från Stora Åby via Rök, och transporter av järnprodukter från Boxholm.

Visserligen mycket förenklat men ändå.


Hela tråden: