Smalspår, lastprofil och överföringsvagnar. (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Friday, August 14, 2020, 23:53 (1349 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fick lastprofilen förstoras när man började köra normalspårsgodsvagnar på överföringsvagnar.

Ja, och på några ställen beräknades detta kosta alltför mycket. T ex vid f d NÖJ passage under Västra Stambanan vid Pålsboda. Eller där f d ViBJ gick under Södra Stambanan vid Vislanda. Sådana sträckor fick förbli utan överföringstrafik, godstrafiken t/fr normalspåret var också ofta liten. Även andra brohinder kunde finnas, t ex nära Bolmen på HBJ.

”Nära Bolmen” är då Piksborg där bron (vacker bro som står kvar) var ett hinder för överföringsvagnar. Hade man velat hade det ju dock gått att rampa i endera Ljungby eller Halmstad och nå alla stationer men förmodligen fanns inget större behov av att ta normalspåtsvagnar. HBJ var en bana främst för tråprodukter som exporterades över Halmstads hamn.


Hela tråden: