Styckegods med s/s Trafik (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Saturday, August 15, 2020, 10:54 (1349 dagar sedan) @ johanmmolin

En liten illustration av ovanstående:

År 1937 kan man räkna med dryga 2100 vagnlaster betor och betmassa.

Det innebär, om jag inte fattat helt fel, en styckegodsvagn t o r per dag vardagar (exklusive den som baxades fram och tillbaka mellan Hästholmens hamns och Hästholmens godsmagasin varje dag - men c:a 1/3 av allt inkommande styckegods via båt var destinerat till just Hästholmen), och 1 – 2 vagnslaster per dag på HELA FVÖJ mellan Vadstena och Ödeshög.
Trafikmängden Vadstena österut vid just denna tid har jag tyvärr inga siffror på.

Enbart till och från Ödeshög transporterades via TRAFIK c:a 1 ton styckegods per dag, varav ganska precis 85 % inkommande gods.

Av utgående gods från Ödeshög utgjordes merparten av gjutgods till Turitz, som beskrivits ovan, och möbler från Nordiska Möbelfabriken till en mängd avnämare "på andra sidan", då speciellt möbelaffären/-fabriken i Svenljunga nämns flera gånger. I vardera fallet gäller det c:a två transporter per vecka med TRAFIK.

Till detta kommer en hel mängd andra försändelser med TRAFIK till Hästholmen, där tyvärr det endast står "Ångbåtskontoret" som slutdestination, så där är det svårare att härleda vart detta var destinerat.


Hela tråden: