Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok. (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, August 15, 2020, 11:00 (1342 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad kan motivera att man har ett uppehåll på 20 minuter kl.04,25 redan i Gunnilse? Är det stigning från Göteborg Östra dit? För i tidtabellsboken för tidtabell 150 året efter ser jag att det finns ett växlingståg V1 från Gunnilse till Göteborg Östra med avgång kl.04,30. Det tåget består av ensamt backgående lok. Koppellok eller pålok pga tunga tåg? I tidtabell 150 är uppehållet bara på 4 minuter.

Lokavkopplingen i Gui förekommer även i 1937 års VGJ-graf - vid ungefär samma klockslag. I dåvarande lgt 30 Göteborg-Skara, 10 minuters uppehåll. Extraloket återgick till Göteborg som växlingståg 5. Det inräknades i nummerserien för lokalkörningarna Göteborg rbg-Lärje.
Enligt linjeboken steg banan 15 o/oo Lärje > Gunnilse.

Efter att ha korsat Lärjeån upp vid nuvarande Linnarhults industriområde vidtog en, närmast kilometerlång kraftig stigning upp mot Gunnilse. Nu asfalterad gång och cykelväg. Innan var nog stigningen rätt måttlig. Strax norr om Gunnilse station fanns det en växel i huvudspåret med ett långt stickspår in till Gunnilse tegelbruk. Det finns inte något tåg upptaget som speciellt hämtade/lämnade vagnar här, men det är möjligt att det skedde vid nämnda uppehåll. Enl 1949 års tdt hade Fjgt 4602 20 minuters uppehåll i Gunnilse 0425 -45 för "att hämta andan " efterden svåra stiningen. Sth Gbg Östra -Gui och Mariestad - Gårdsjö var 30 km tim. Gui Mst 40, så så särskilt fort gick det ju inte. Man nådde Gårdsjö 19,45 efter i runt 16 timmars resa. 4601 återvände dagen därpå 8,30 och nådde Gbg 0,10. Det fanns också ett lokalgodståg , 7402 som gick från Gbö 05,45 kom till Skara 18,00. fortsatteföljande morgon som 7404 kl 6,00 0ch nådde Gårdsjö 15,15


Hela tråden: