Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Saturday, August 15, 2020, 12:48 (1343 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Då var det nog för det man hade uppehåll. Såg i linjeboken som finns utlagd på Ekevings sida att Gp fick ta 290 ton från Göteborg Ö/Lärje men 550 ton från Gunnilse. Säkert lite vikt i de tågen så behov av koppel- eller pålok fanns nog där.


Tidtabellsboken innehåller inget grafiskt upplägg så jag missade att det fanns ett återgående lok. Här kommer tidtabellen för det.

För övrigt är det värt att notera att vagnviktstabellen ansågs som ett minimum vad loket skulle klara.

[img]images/uploaded/202008150737125f3790a830230.jpg[/img]

//L-ON

Jo så var det men läser man förklaringarna till tidtabellerna i linjeboken så framgår det att om ingen vagnvikt var angiven för tåget så var det den i linjeboken som tidtabellen för tåget var lagd efter. Skulle mer vagnvikt tas med och föraren ansåg att tidtabellen inte kunde hållas så skulle tågledaren ge sitt medgivande att ta en högre vagnvikt.
I min tidtabell för året efter så finns inte längre växlingstågen Skövde-Gullhögen med. Ombyggt till normalspår?


Hela tråden: