Rb-lok i Jämtland (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Monday, August 17, 2020, 13:39 (1319 dagar sedan) @ Alex

Blev lite nyfiken på lok- och vagnomloppen. Jag har tyvärr ingen aktuell tidtabell för 1973 men kan ringa in någorlunda med tider från 1972 och 1974 och det var inga större ändringar så det stämmer nog ganska bra ändå.

Jag förknippar som sagt X85/86 med Ra-lok till Östersund och Ma var nog ganska vanligt för den del som fortsatte till Storlien. Det är nog bara mitt minne som är dåligt och det var säkert inte ovanligt med Rb-lok istället för Ra-lok. Tiden räckte inte till för att spetsvända vagnarna i Storlien och de vagnar som gick upp på dagen fick helt enkelt sova över i Storlien och gå ner till Stockholm nästa dag.

Tåg 4566 var egentligen ett anslutande tåg till S854 som var det sena nattåget från Stockholm. Detta brokiga tåg med sov- och sittvagnar samt allehanda post och resgodsvagnar samt även vanliga godsvagnar är väl mest känt för att det normalt hade Ra-lok.

Jag förmodar därför att Rb-loket som vi ser på bilden i P4566 måste varit loket från det tidigare nattåget S852 som normalt hade Rb eller Ma-lok. Istället för att stå och hänga i Östersund fick loket helt enkelt köra en repa T/R till Storlien över dagen.

S 854 hade vid ankomst till Östersund samma dag (1 aug. 1973) sammansättningen: Ra 846, TGOJ FV1 160, AB4, WL3 och två Gs. FV1 och AB4 gick sedan i 4566.

85 hade från Storlien sms: Ma 966, RB4, B1, B5B, AB2, NSB G.

86 möttes i Enafors. Sms: Da 802 + 941, RB5, AB2, B5B, B1. Loken gick tillbaka i 851 till Östersund.

Noteras kan också att Hc 528 fanns i Storlien.


Hela tråden: