F-lok i 954/854 och Ra i 85:an. (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Wednesday, August 19, 2020, 17:33 (1318 dagar sedan) @ S-O Johansson

Samma minne har jag också även om jag inte kommerihåg dem i 427-400. Men Stig har nog rätt där också. På Södra Stambanan kommer jag ihåg att sista reguljära tjänsten var ett IC-tåg Stockholm-Mjölby-Hallsberg o å. Anslöt i Mjölby till och från ett IC-tåg Gävle-Malmö. Tågnummer kommer jag inte ihåg. Allra sista tjänsten på SSB var ett insatståg torsdag och fredag till Linköping. Gick väl fram till sommaren 1980.

Måste rätta mig lite. Nattåget med F-lok Göteborg - Stockholm hette 404. Jag körde det från Hallsberg t.ex. 8 november 1978 med F 700.
När det gäller insatstågen Stockholm - Linköping o.å. torsdag och fredag så hette de 265 - 264 och vände i Linköping vid 15¨tiden. Jag hade detta jobb på min grupp i T 82 så det gick i varje fall till tdt-skiftet 1983. Men då var det tursatt med Ra-lok. Men kanske 50 % av gångerna var det Rc. En gång rådde stor lokbrist och jag erbjöd mig att ta ett F-lok. Jag fick efter stor tvekan tillstånd till det. Sth hade satts ned till 100 av skyddsombuden och loken saknade ATC. Men i sista stund blev ett Rc klart på verkstaden så då gick den chansen upp i rök.

Vet du ungefär när F-lok gick i tåget Cst - Mjölby - Hallsberg? 255 vet jag gick med F 1974 men det loket gick tillbaka till Cst i 254.


Hela tråden: