Signalbilder i Öxnered (Signaler/säkerhet)

av Björn Fura, Wednesday, August 19, 2020, 23:43 (1343 dagar sedan) @ Anders_W

Med reservation för att minnet inte är perfekt:
Om det visades "stopp" i huvuddvärgsignalen vid stationshuset visades tre gröna sken ('kör 40, avkortad tågväg') i infartssignalen från Vänersborg. Om tågväg var ställd genom "kurvan" (riktning Vänersborg-Trollhättan) vid stationshuset visades två gröna sken ('kör 40') i samma infartssignal och 'kör 40' i huvuddvärgsignalen.
Hur det signalerades vid 'rak tågväg' över krysset vid riktning Vänersborg-Ryr eller omvänt vet jag inte, men det kan ha varit största tillåten hastighet) 40 km/h den vägen, och då borde det ha visats två gröna sken ('kör 40')i respektive infartssignal.
Längs f.d. BJ huvudlinje var största tillåten hastighet över spårkorsen tidigare 80 km/h och då bör genomfartståg Bjurhem-Trollhättan eller omvänt ha fått ett fast grönt och ett blinkande ofärgat sken ('kör, vänta kör') i respektive infartssignal. Mot slutet sattes hastigheten ned till 40 km/h över spårkorsen, förmodligen på grund av slitaget och tillhörande underhållskostnader. Om den nedsättningen signalerades med hastighetstavlor eller genom att 'kör 40' (två gröna sken) visades i huvudsignalerna vet jag inte.
En extra "krydda" för förare på elfordon från Vänersborg var en tämligen lång spänningslös skyddssektion några hundra meter före infartssignalen till Öxnered.


Hela tråden: