Signalbilder i Öxnered (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Thursday, August 20, 2020, 11:15 (1338 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ytterligare ombyggnad, som torde ha gjorts medan ställarställverket var kvar, var att sätta upp huvudljussignaler som slutpunkter för huvudtågvägarna. Sådan krävdes nämligen dels när det blev linjeblockering på angränsande sträcka och dels för att en ny norm sa att 'en grön' inte fick visas om slutpunkten inte var en huvudljussignal. (Det gäller alltså huvudljussignal plus medgivandedvärgsignal i stället för huvuddvärgsignal för signal 41ha, 37hb, 9vb och 19vc. Tågväg i kurvförbindelsen Ryr - Frändefors bör också rimligen ha krävt tillkommande signaler. Det skulle vara kul att få se en ritning uppdaterad med Öxenereds situation kort tid före slopandet av ställarställverket, alltså före bangårdsombyggnaden och datorställverket från 2002.


Tack för utförlig redogörelse!

Funderar lite på varför det kom att krävas "inre utfartssignaler" (som det hette på den tiden) redan vid införande av linjeblockering. Att det krävdes för att möjliggöra fjärrstyrning av stationer inses lätt, men så länge stationen var lokalbevakad var ju tkl uppgift oförändrad, avgående tåg skulle ha "avgång" med spaden och därmed har jag svårt att inse varför ytterligare huvudljussignaler blev nödvändiga.


Nu har du nog blandat ihop uttrycken igen. Enda fallet där ”inre utfartssignaler” förekom var där det fanns två utfartssignaler i rad före stationsgränsen. Det du menar är nog kort och gott ”utfartssignal”.

För övrigt var det väl inte konsekvent att det fanns utfartssignal (idag ”mellansignal”) vid infartstågvägens slutpunkt på station som gränsade mot sträcka med linjeblockering? Jag tänker bl a på Daglösen som hade S-tavla följd av utfartsblocksignal. (Eller för den delen Mora, där den första huvudsignalen än idag kommer efter de tågvägsförenande växlarna. Där saknas dock regelrätt infartstågväg västerifrån.)


Självklart kan det hända att jag minns fel, men innan mellansignalerna infördes fanns det väl enbart infartssignaler och utfartssignaler inom stationerna? Plus blocksignal för utfart mot sträcka med linjeblockering. Fanns det utfartssignal endast innan tågvägsskiljande växel var den innerplacerad, i de flesta fall däremot ytterplacerad efter växlarna. Fanns det mer än en utfartssignal som passerades på väg ut från stationen var varje signal antingen inre eller yttre. Tror att endast den yttersta benämndes yttre medan övriga var inre. Motsvarande gällde för infartssignaler. Det var i vart fall så dessa beskrevs i linjeboken som jag minns det.

Jag känner mycket väl igen att det ofta fanns endast en enda utfartssignal i varje riktning, så var det på de flesta stationer i min närhet, undantaget min hemort Värnamo.

Ja, så "inre" ska bort i din frågeställning, för det krävdes ju inte några inre utfartssignaler, men däremot tycker jag att det är en relevant fundering varför tågvägens slutpunkt behövde vara vid en huvudsignal just vid sträcka med linjeblockering. Kan det ha varit så att man redan hade bestämt sig för att det skulle vara så på framtidens stationer och satt som en regel att det skulle införas vid införande av linjeblockering?


Hela tråden: