Hsi som förstärkning av dvsi som msi på vänsterspår (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Thursday, August 20, 2020, 19:02 (1343 dagar sedan) @ Anders_W

Som visas i tråden om signalering i Öxnered på spårkorsens tid, var det fram till 1900-talets mitt vanligt att det vi idag kallar mellansignaler (msi) utgjordes av dvärgsignaler (dvsi), med eller utan kulörta tillsatssken. Idag verkar Hjältevad vara den enda driftplats där man fortfarande har helvita dvärgar som msi på mötesspåren.

den här ritningen över VSB söder om Stockholm 1939 visas de olika trafikplatsernas bestyckning med olika typer av signaler. Även här är mellansignalerna i allmänhet dvsi, men det finns undantag:

  • På vänstra huvudtågspåret i Södertälje S, Tumba, Huddinge och Älvsjö har dvsi:n vid plattformens slut (utfartsände) förstärkts med en huvudljussignal (hsi, som dessutom inte verkar stå i jämnhöjd med dvsi:n, utan en bit före den)


En reflektion till det sistnämnda: Dvärgsignalerna står ofta i hinderfrihetspunkten resp vid växelns fsk. Av olika skäl är det inte alltid möjligt att placera en hsi exakt där, exempelvis kan det vara så att den helt enkelt inte ryms eller att man vill placera den i kontaktledningsbrygga. Då placeras hsi något före dvsi.


Hela tråden: