Hsi som förstärkning av dvsi som msi på vänsterspår (Signaler/säkerhet)

av Oskar F, Thursday, August 20, 2020, 20:02 (1316 dagar sedan) @ Anders_W

Ett tillägg/korrigering:

den här ritningen över Enköping från 1963 finns hsi som förstärkning på huvudtågspåret för vardera körriktningen, trots att banan var enkelspårig. Det verkar alltså som att förstärkning gjordes på det spår som var huvudtågspår i den riktningen, oavsett om det sedan var rak väg ut på linjen eller ej.

Som redan kommenterats i denna tråd kan avsaknaden av förstärknings-hsi på vissa trafikplatser bero på att man prioriterade vissa ställen framför andra. I så fall bör VSB-ritningen vara gjord under utbyggnadens gång, eftersom de större stationerna på den har fått förstärkningen medan de mindre inte fått den.

Det förklarar dock inte "överflödet" av hsi:er i Järna.

Det var en intressant ritning av linjeblocket Järna-Stockholm S! Men notera att Järna stationsområde inte redovisas fullständigt, enbart från Järna norra, och att ritningen är kompletterad under 30 år t o m 1967. Det året fick Järna-Vagnhärad linjeblock, för att året därpå fjb togs i bruk på hela Nyköpingsbanan. Min gissning är följaktligen att det kan ha tillkommit någon huvudsignal (C?) i Järna vid den tiden som en del i en modernare signaleringsprincip. Annars borde väl både D och E finnas på huvudtågspåren eftersom Järna är en knutpunkt?


Hela tråden: