Hsi som förstärkning av dvsi som msi på vänsterspår (Signaler/säkerhet)

av Per Wirback, Thursday, August 20, 2020, 21:31 (1338 dagar sedan) @ Anders_W

Ett tillägg/korrigering:

den här ritningen över Enköping från 1963 finns hsi som förstärkning på huvudtågspåret för vardera körriktningen, trots att banan var enkelspårig. Det verkar alltså som att förstärkning gjordes på det spår som var huvudtågspår i den riktningen, oavsett om det sedan var rak väg ut på linjen eller ej.

Som redan kommenterats i denna tråd kan avsaknaden av förstärknings-hsi på vissa trafikplatser bero på att man prioriterade vissa ställen framför andra. I så fall bör VSB-ritningen vara gjord under utbyggnadens gång, eftersom de större stationerna på den har fått förstärkningen medan de mindre inte fått den.

Det förklarar dock inte "överflödet" av hsi:er i Järna.

Rönninge hade enligt Per Forsströms ställverksregister Vevställverk ända fram till 1969. Det syns tex på signalnamnen, A-F, vilket avviker från alla andra stationer på sträckan med sina XXXv/XXXh namn.
Troligen fanns det inte teknisk möjlighet att bygga in mellansignaler i detta ställverk.

Järna fick enligt samma register ett nyare reläställverk ca 1958, så då kan det tänkas ha varit aktuellt med Hsi som huvudsaklig signalmodell.


Hela tråden: