Signalbilder i Öxnered. Avgång automatisk linjeblockering. (Signaler/säkerhet)

av Lennart Fransson, Saturday, August 22, 2020, 12:17 (1337 dagar sedan) @ S-O Johansson

Funderar lite på varför det kom att krävas "inre utfartssignaler" (som det hette på den tiden) redan vid införande av linjeblockering. Att det krävdes för att möjliggöra fjärrstyrning av stationer inses lätt, men så länge stationen var lokalbevakad var ju tkl uppgift oförändrad, avgående tåg skulle ha "avgång" med spaden och därmed har jag svårt att inse varför ytterligare huvudljussignaler blev nödvändiga.


När infördes regeln att "avgång" inte gavs till genomfartståg som gick in på sträcka med automatisk linjeblockering?


Inget ordentligt svar på din fråga men möjligen ledtråd på vägen. I min Säo från 1/11 1947 står det i §67.3 "Tågs avgång".
Avgångsignal ges sålunda:
till genofartståg:
på station och blockpost: av tågexpeditör; på station vid bansträcka med automatisk linjeblockering i bruk ges dock ej avgångssignal

Framför meningen om automatisk linjeblockering finns ett nyhetsstreck. Inget senare ändringstryck är inrättat.

Tack för info. Min "bästa" säo är 1959 års.


Hela tråden: