hur ro i olja!? (Byggnad)

av Micke Carlsson., Saturday, February 14, 2009, 23:32 (5548 dagar sedan) @ Staffan Granath

det där har jag undrat över om det är speciella båtar i dessa oljehav, olja har ju mycket annorlunda densitet än vatten :-|
(det har hänt ett allvarligt tillbud i en oljetransformator där en person höll på att drunkna då han sjönk som en sten i kyloljan, närmast som diesel i kvalitet:-P )


Det beror på oljan det, vissa prodelukter har en densitet tyngre än vatten! Men OK, båten går säkert djupt i de flesta sorter... Nynäshamn har en bergrumskapacitet på 700.000 m3, men långt under hälften används idag.

Den bekanta bilden på roddturer i bergrum kan ju tänkas företas på grundvatten, miljön om rummet innehåller olja är ju en smula inert, för att uttrycka saken försiktigt.

Betydligt mer spännande är oljeindränkt blekjord för den som vill sätta sina snöskor på prov. Det gamla sättet att avsvavla olja innebar att blanda den med matjord, och medelst ångdriven kolvpump trycka geggan genom en fångsil så man kramade ur oljan igen. Restprodukten, svavelbemängd jord, lades i en deponi. Med åren tyckte svavlet att det kunde bli svavelsyra istället. En mycket annorlunda plats. Gummistövlar, cyklar, enstaka bilar och pistmaskiner(!) påstås förekomma - i löst form -ute på detta brunsvarta havs jordiga böljor.
Enskilda experiment med för ändamålet utvald cykel bekräftade farhågorna, men tålamod i storleksordningen två solvarv krävdes för tydligt mätbara resultat. Pistmaskinens undergång krävde dock ej mer än ett halvt månvarv.

I Nynäshamns fall fick man hurusom så mycket sprängsten över (0,7 miljoner kubikmeter, förstås ;-) ) att man undrade vad man skulle med det till. Det höll på att bli atomkraftanlägget, som senare istället hamnade i Studsvik. Det senaste budet är Norvikshamnen, Värtans eftr. Mest spännande, atomkraft till trots, torde vara växtforskningsinstitutet i dessa trakter där man försökte komma på ett sätt att frysa potatis (eller snarare, tina upp den igen). I brist på sådana lyckade resultat förutom möjligen beträffande pommes frites revolutionerade man i vart fall banantransporterna. Hur många tänker på vilket arbete det ligger bakom att fastställa den ideala banantransporttemperaturen till 14,7 grader?

För den som till äventyrs fick fatt i en roddbåt i dessa trakter fick på 80-talet akta sig så man inte satte åran i ett minerat grodmansnät när man åkte genom oljehamnen mellan terra firma och Brunnsviksholme. En fantastisk holme för övrigt, bebodd av en enorm, pälslös och ganska så sjavig hund antagligen avslängd från någon oceantanker. Mycket skygg. Inte så kry, som det såg ut.

Jag undviker medvetet att berätta om den gången pojkarna blåste upp en 2000-kubikstank till en rund boll så att den höll på att rulla i sjön, detta är trots allt inte ett oljeforum. ;-) Allvarligt talat, finns det inget forum för "urban/industrial legends" ? Varför inte dådå?


Hela tråden: