SJ Bo14a 1219 - kursskyltar (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Sunday, August 23, 2020, 20:58 (1336 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Handlar de två första skrivelserna om nedflyttning av skyltarna? Kan inte se att något direkt nämns om det. Däremot i den sista odaterade skrivelsen nämns nedflyttning.
Om de första också gäller nedflyttning tog det väldigt lång tid från beslut till handling. I och för sig inget ovanligt med den byråkrati som rådde, men ändå.

Alla handlingar tillhör samma ärende. I detta fall funnet under sakgrupp 4270 i 27 maskinsektionens arkiv. Jag har inte letat ändringar till str 164. Senare än 1943 finns inte på Samlingsportalen.

Hur som helst är det ett ärende angående skyltar från 1951. Det kan mycket väl ha skrivits mer om skyltplacering efter detta. Det blev som Gunnar skriver en långdragen historia. Efter en sökning på DigitaltMuseum med lite olika sökord kan man konstatera att det verkar ha funnits alla varianter. Vissa normalspåriga vagnar blev av med SJ-monogrammen men inte alla. Se t.ex. denna tråd. Smalspåriga vagnar fick behålla dem men fick ofta dubbla uppsättningar knastrar/hållare. Hur skiljde gamla och nya kursvagnsskyltar sig åt förresten? Jag har inte sett ritningarna men jag har sett Järnvägsmuseets samling på DigitaltMuseum.

/Ola


Hela tråden: