SJ Bo14a 1219 - kursskyltar (Fordon: vagnar)

av Hans Broman, Monday, August 24, 2020, 11:35 (1334 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack Ola och Anders. Då är det bekräftat att det tog väldigt lång tid att genomföra förändringen.


Att det tog tid med genomförandet bekräftas av att 60-talarna enligt gällande ritningar skulle förses med knaster för båda typerna av kursskyltar.

Jag blir ändå fundersam. Innan jag läste den här tråden skulle jag, utifrån egna hågkomster från uppväxten, ha sagt att SJ flyttade ner kursskyltarna i början av 1960-talet och att det kanske tog ett par år eller möjligen mindre. I och för sig kan minnet missta sig, men även andra har i den här tråden förvånat sig över att beslutet fattades redan 1951. Skulle det kunna ha varit så att man från centralt håll redan i början av 1950-talet gav kontraorder och satte reformen i vänteläge? För att sedan dra i gång den igen omkring 1960? I annat fall hade jag väntat mig att många personvagnar skulle ha hunnit få ny, nerflyttad kursskylt 1955.

Jag tog en titt på bilderna i boken "Lennart Nilssons okända järnvägsvärld". Rimligen är alla bilderna tagna 1955-56. Alla personvagnar har kursskylten upptill, utom en tåghemsvagn, men det kanske låg en poäng i att ge tåghemsvagnen en avvikande skyltplats för att andra resenärer skulle bli uppmärksamma och inte stiga på tåghemståget. I sanningens namn ska jag säga att ett Xoa7-tåg hade nerflyttade skyltar.

Eller kan det kanske ha varit så att personvagnar successivt utrustades med skylthållare under fönstren men att nya skyltar inte tillverkades förrän alla vagnar hade fått nya hållare?


Hela tråden: