SJ Bo14a 1219 - kursskyltar (Fordon: vagnar)

av Oskar F, Monday, August 24, 2020, 19:18 (1334 dagar sedan) @ Thomas Tell

Så här skriver jag i min bok om SJ personvagnar med träkorg 1908-36.

"Knaster för att hänga upp destinationsskyltarna satt vid takkanten mellan två fönster mitt på vagnssidan. Med kontinentvagnarna kom knaster att placeras mitt på sidan under fönstren. Knastrar mitt på vagnssidorna togs bort vid reformen 1926 utom på kontinentvagnarna. Vagnar levererade 1917-20 fick knaster för destinationsskyltar både över och under fönstren därefter återgick man till att endast sätta dem över fönstren.
Skyltknaster för skyltar sattes återigen under fönstren från maj 1968. Ibland satt de omedelbart under fönstren och ibland halvvägs ned till ramen och annars någonstans däremellan. Avståndet mellan knastren var större ovan fönstren än under enligt foton men kontinentvagnarnas hade större avstånd till de större skyltarna."

Kontinentvagnarna kom 1909 och vagnar tillverkade därefter under perioden med nedre skyltar hade dubbla monogram på vagnssidan för att lämna plats för skyltarna.
Bilder på trävagnar visar nedre skyltar redan i mitten av 1960-talet, 1965 o 1967, men då fanns ju inga monogram på vagnarna.

/tell

Men den citerade texten stämmer inte med bokens, s 42. Där framgår att beslutet gäller maj 1948 (1968 kom ju de blå skyltarna på insidan av vestibulsidodörrarna). Men det tycks som att genomförandet blev kraftigt försenat, uppenbarligen ett dåtida krångligt IT-projekt. Formatet på skyltarna skiljde sig ju åt, antar att det kan ha krånglat till det.

Samma bok har några bilder som visar att övre destinationsskyltar användes så sent som 1967-1968 på trävagnar trots att de hade nedre knaster (s 97, s 105). Är det kanske utfärdståg och inte ordinarie trafik? I så fall typiska slamkrypare för forskare...


Hela tråden: