X5 utseende, färg och inredning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Tuesday, August 25, 2020, 10:31 (1334 dagar sedan)

Hej, jag har ju tidigare nosat lite om historiken kring X5 221. Tack vare dokumentation jag fått av SKÅJ vet jag nu att tåget verkar gått i trafik till februari 1987, slopats 1 juni 1987, och sedan kördes av SKÅJ till Sthlm 26 juni samma år.

Vidare hittade jag dokumentation på att den fick en R4-revision 1981, samt att X5 verkar ha fått den nya inredningen kring 1966, vilket vi avhandlat tidigare i detta forum.

Jag har dock lite frågor:

1) Hur länge fanns det servering i X5-tågen? Den förra serveringskupén verkar ju varit tjänstekupé sista tiden = När försvann serveringskupén?

2) När kom den första X5/X8 i den mer mörkröda färgen? Och vet någon vid vilken revision just X5 221 fick den färgen?

3) Vet någon när just 221 fått större revisioner? Speciellt nyfiken på tiden kring 1966 då ombyggnad av insidan torde skett.

4) När fick X5 i allmänhet och 221 i synnerhet deluppvärmda (och enligt min mening fula) backspeglar?

Det jag är ute efter är vilken period X5 221 skulle kunna renoveras i, men bibehållen inredning, orange utsida, med gula linjer och vingehjul, samt med serveringskupé?

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM


Hela tråden: