X5 utseende, färg och inredning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Sven Bårström, Tuesday, August 25, 2020, 19:41 (1337 dagar sedan) @ HP

Jag känner inte till så mycket detaljer rörande X0a5/X5. Jag åkte dock ganska ofta med sådana under 60-talet på Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö.
Första gången var i dåvarande Xt 31 och 32 "Sydvästen", troligen 1963. Då hade vagnsättet den gamla inredningen med vändbara, ganska låga, vändbara fåtöljer i 1-klass och stoppade "bänkar"
i 2-klass, såvitt jag minns utan nackstöd. Jag vill minnas att 4 av vagnsätten hade 10 1-klassfåtöljer också i M-vagnen. De hade då litt X0a5s. Om jag minns rätt var det sätten nr 217-220. Övrig 1-klass, 30 platser, fanns i A-vagnen.
Från och med 1966 (början av den stora tdt-reformen) gick det X5 Göteborg - Malmö i tågen 61, 62 (Örestad), 63, 64 (Snapphanen) och 67, 68 (Sydvästen). Då var de säkert ombyggda med ny inredning. Säkert hade de kvar kupé med diverse utrustning för tågserveringen. Jag påstår också bestämt att de var målade i ursprunglig orange färg. Troligen var alla 6 sätten lika inredda då, och det extra 1-klassutrymmet i M-vagnen var ändrat till 2-klass.
I 1-klass hade man då fällbara fåtöljer av samma typ som i A2-vagnarna, och i 2-klass fasta vilfåtöljer som i B3-vagnarna.
Efter 60-talet har jag bara åkt någon gång i X5 på Borås - Herrljunga och därefter i den "nyskapade" X15. I och med att X5 togs bort från Västkustbanan och trafiken Göteborg - Nässjö - Norrköping - Västerås samt Stockholm - Örebro - Svartå - Karlstad bör behovet av servering ha fallit bort, och det är troligt att serveringskupéinredningen togs bort i samband med det.
Från början hade X0a5 smala eleganta strömavtagare. De ersattes troligen omkring 1960 av de bredare strömavtagare som blev standard på D-, F- och Mg-loken.
Det förefaller som om 60-talsversionen (omkring 1966) borde vara målet för en renovering av 221. Jag gissar att det ger minst ombyggnadsarbete, och i den versionen var väl X5 som bäst.
Sven B


Hela tråden: