Motorvagn Y. Y6 luftintag? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Thursday, August 27, 2020, 13:22 (1310 dagar sedan) @ Leif B

Om jag inte minns helt galet så sitter väl luftintaget till motorn under golvet? Minns vid en resa på inlandsbanan att föraren fick problem med motortemperaturen då manometern visade på 98 grader i motoränden men betydligt lägre i B-änden där tåget manövrerades från varvid motorn lade av till o från. Då jag satt i motorändens hytt bad föraren som visste att jag var en jvg intresserad person mig att hjälpa till genom att trycka in start 2:an och hålla den intryckt konstant. Vi befann oss strax norr om Sveg på väg söderut men det blev kämpigt att trycka in denna knapp så jag tog en bunt SJ-plastmuggar och ställde dem på denna knapp och sänkte skyddslocket mot muggarna och lade mina armar på denna och tryckte ned skyddslocket och så kunde vi ta oss in till Sveg för en noggrannare undersökning. En annorlunda Y6/8 resa måste jag tillstå.:-P :-P
tobbe


Ja kylluftintaget på Y6-8 sitter under golvnivå längs med ena sidan av korgen och regleras via en termostatreglerad lucka och öppnas stegvis beroende på kylarvattnets temperatur. Har själv varit med om detta att temperaturen har ökat utan att luckan har öppnats varför man istället har fått stanna och spärra upp den mekaniskt med en sten eller pinne i helöppet läge. Många ggr har kylaren varit igensatt av damm eller grus som virvlat upp just på dessa "grusbanor". Men som gammal "trådare"=teknisk rådgivare på motorvagnar skulle jag aldrig råda någon att trycka ner "start 2" knappen under färd då ju den endast skall användas vid start för att överbrygga oljetrycket vid motorstarten. Den skall omedelbart släppas då motorn startar och den bygger upp ett eget oljetryck, man kan enkelt uttrycka att start 2 knappen ingår i motorns eget skydds-system att vid problem vid fallande oljetryck eller hög motortemperatur omedelbart stoppa motorn via stoppdonet.
Samma sak är det i de smalspåriga Yp där sitter det en mekaniskt spjäll för luftintaget till kylaren under en lucka vid sidan av motorhuven. Det ingår vid klargöringen att öppna luckan och kontrollera att luckan är öppen så att luften passerar ner till kylaren.
Man skall aldrig lura motorövervakningen då det är dess enda uppgift att förhindra motorhaverier. Palle i Vika (Trådare) och lång erfarenhet av dessa vehicklar.;-)

Flyttades inte luftintaget på Y6-Y8 upp på vagnsidan under fönstren på åtminstone en del av Y6-Y8, just för att undvika damm, löv och snö?


Hela tråden: