Startsignalerna i Södertälje C (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Sunday, August 30, 2020, 11:02 (1334 dagar sedan)

Jag tycker mig ha sett att "startsignalerna" (signalerna som ger tåg rätt att starta från plattformsspåren) i Södertälje Centrum på ställarställverkets tid inte räknades som huvudsignaler, och var röd/vita istället för röd/gröna.

Stämmer detta? Vet någon varför man gjorde så? Och när ändrades detta? Jag har tittat på en instruktions-/planritning från slutet av ställarställverkets tid (ritad 1942, senast ändrad 2005), och där syns inte färgerna på signalskenen.

En äldre upplaga av samma ritning finns här. Södertälje C är längst t.v.

Startsignalerna hade inte beteckningar baserade på den ställare som styde dem (vilket huvudsignaler och dvärgsignaler hade i el-el-ställverk), utan hette som sitt plattformsspår (I - VI) (plus en indexsiffra, eftersom det satt två rader av dessa signaler längs de krökta spåren). Spår VII var ett osignalerat sidospår och hade därför ingen startsignal.

Upplysningsvis fanns ingen "vanlig" huvudsignal mellan dessa startsignaler och enkelspåret upp till Södertälje Södra/Hamn, så de bör ha utgjort börjanpunkterna för tågvägar C -> S. (Tågvägens namn var 103h. Däremot var man tvungen att ställa någon av dvärgsignalerna 104h, 105h, 106ha eller 106hb i växelgatan mellan plattformsspåren och enkelspåret på kör.) (Ställarställverket hade sex tågvägslåsreläer: ett för varje linjeanslutning samt ett för enkelspåret C - S. Reläerna bestod av två stycken JRN som satt ihop med en mekanisk spärrkoppling.)


Hela tråden: