Fråga om en tvåaxlig trähilding (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Niklas Bygdestam, Sunday, February 17, 2008, 15:20 (5905 dagar sedan)

I Uppsala fanns det länge en tvåaxlig trähilding som var i orange och var tjänstefordon. Den användes visst för svetsaggregat. I min barndom var jag väldigt förtjust i just denna trähilding. Det var faktiskt just denna som gjorde att jag överhuvudtaget började gilla trähildingar. Jag fick veta att banarbetarna som använde denna hade döpt den till Maja :-)
Tyvärr förstördes den lite de sista åren den fanns kvar i Uppsala. I ena änden skar de ut ett hörn av hytten för att få plats för ett ställ för gasbehållare. Det gjorde att den såg lite konstig ut från det ena hållet

Några år senare blev den här rälsbussen såld till Ångtåg i Västerbotten. Då fick jag höra att rälsbussen skulle omhändertas av föreningen och rustas upp. Den uppskurna hytten fick jag höra att de inte ansåg vara något större problem utan den kunde man visst bygga upp igen hette det

Men vad har hänt efter detta? Finns den här i livet idag? Och i vilket skick? Är det någon som vet? Jag skulle givetvis bli ledsen om den hade skrotats eller bara stod och skräpade och har blivit skrotmässig sedan dess


Hela tråden: