"Startsignalerna" i Södertälje C, m.m. -- fortsättning 2 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, August 31, 2020, 13:39 (1327 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(fortsättning)

Redan 1973 stämde situationen vid Centralen inte helt med trafikreglerna (säo), men när JTF infördes 2009 blev situationen inte längre hållbar – nu blev det tydligt att det var ”fel”. Reglerna om körtillstånd sa nu (och säger) att man måste få ett körtillstånd från en huvudsignal, placerad före närmaste växel. Då tillkom proceduren med att man skulle kalla den första biten från plattformen ”växling som inleder tågfärd”, så att själva tågfärden kom att påbörjas vid den första huvudsignalen, hdvsi 103h. Jag tyckte detta var dumt och förstod inte varför man inte kunde göra 104h, 105h, 106hb och 106ha till huvuddvärgsignaler, speciellt som dessa (nu: växlings-)dvärgsignaler redan var, mot regelprinciperna, ATC-utrustade. Under en övergångsperiod hade man faktiskt kunnat ha regeln att dessa signaler kunde betraktas som en huvuddvärgsignal när spåret plattformssignal lyste ’grönt’, tyckte jag. Men så blev det alltså inte. När jag läser Anders_W:s inlägg med uppgift om tågvägsreläerna i el-med-el-ställverket, får jag för mig att det var ”signalingenjörsoro” som förhindrade ombyggnad av 104h, 105h, 106hb och 106ha till huvuddvärgsignaler – inte kunde man väl ha huvudsignaler när ställverket bara låste växlingsväg, tänkte kanske någon. Men, det förklarar inte hur man tidigare kunde sätta upp den nya 106v som huvudljussignal.

Några ord om banans indelning i Södertälje. Hela tiden från el-med-el-ställverkets ibruktagning 1945 har både Södra, Centralen och ”enkelspåret” däremellan styrts av det ställverket. ”Enkelspåret” var alltså inte ’linjen’, utan var ett tågspår (nu: huvudspår) inne på 'station' (det är därför jag skriver med citattecken, ”enkelspåret”, liksom ”utfart” till det och ”infart” därifrån). Huruvida Centralen ändå trafikregelmässigt ansågs vara en egen station skild från Södra och var gränsen dem emellan låg, det klargjordes nog inte ordentligt förrän ’ställverksområde’ 1994 infördes som en fastställd term i trafikreglerna (säo); detta krävde att det fanns en i linjebeskrivningen fastlagd gräns mellan stationerna Södertälje södra och Södertälje central inom Södertälje ställverksområde. (Sedan 2009 är Södertälje en driftplats som är uppdelad i driftplatsdelarna Södertälje hamn och Södertälje centrum; namnbytet skedde 1994 med anledning av invigningen av Grödingebanan och den nya station som annonserades som Södertälje Syd.)

Sedan 2012 finns det för Södertälje "stordriftplats" ett nytt ställverk, ett reläställverk av typ Cst ("Lejdström"). Det är utrustat med huvud(dvärg)signaler på de ställen som kräver det, så de gamla "problemen" med speciell regeltillämpning vid Södertälje centrum är över.
/up


Hela tråden: