Ånglok i långa rader (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Monday, August 31, 2020, 23:14 (1332 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

kunde man se i Hybo när skrotningar pågick där. Här är ett par bilder tagna 18 maj 1972.

[image]N2 1519, S13 1938, G9 1842 m.fl.


[image]J 1402, 1263, 1237, 1394, 1397, 1296, A5 1545 m.fl.


J 1237 hamnade i N hos nuvarande NJ, eldade den vid NOJ 100-års jubileum N-Oh-N 1974. A5 1545 hamnade väl sedan hos Kalmar Järnvägsförening som KJ 17 och kom sedan även den till NJ som A5 1545 och har kört den några ggr på utflyktsresor och går som en dröm. Palle i Vika.;-)

J 1237 finns idag i lokhuset i Nynäsgård. Kom från Hybo till N någongång vintern/våren 1974 och upprustades alltså till NOJ-jubileet 8/6 där det drog utställningsvagnarna. E 1042 drog resandetåget i jubileet.
Valet av just 1237 torde berott på att loket hade en modern 40-talspanna och hade bra pannstatus. Däremot var det tämligen mässingsplundrat inkl vevstakslagren när det kom till N. Skyltar från loket lär finnas i Gävle.

A5 1545 räddades av KJmf och passerade Nässjö 2/6-74 enligt anteckningar på en bild jag har (men inte tagit själv då jag troligen var i familjens sommarstuga då). Loket fanns med vid KJ-jubileet 11/8-74 men var inte körbart då. E 1042 var troligen dragare även där, jag har bilder från när det lämnar Nässjö för resan. Vad månne även J 1237 med utställningsvagnarna med där?
Är ramlagerproblemen på A5 1545 åtgärdade? Det är ett ståtligt lok.


Hela tråden: