Tyska ljudinspelningar att njuta av. (Historiskt material)

av Thomas Tell, Tuesday, September 01, 2020, 21:48 (1304 dagar sedan)

Jag fick i slutet av 1960-talet en tysk bok "Das Lied der Dampflok", Franckh förlag. Boken som kom ut 1967 innehöll dessutom sex EP-skivor med inspelningar av ånglok i trafik. En del av dem är riktigt härliga och en speciell är 01 1093 med E 850 mot Frankfurt/Main, inspelad på stationen i Marburg/Lahn, 10 oktober 1966.
Nu har jag hittat en tysk hemsida med inspelade ånglok där denna inspelning finns med. Sidan heter dampfsound.de så gå nu in där och leta bland 100-tals inspelningar av alla möjliga lok men med i första hand de flesta av DBs ånglokstyper.

Klicka på länken nedan och lyssna. Tåget kommer in för resandeutbyte och man hör lokets luftpump jobba flera gånger samtidigt som matarvattenpumpen sakta gör sin slag. Visselpipan blåser och tåget ger sig av. 1--2--3--4--5--6--1-2-3-4-5-6--1-2-3-4-5-6-... så kallad trecylindertakt vilket är något speciellt.
01 1093 Marburg Lahn 10/6 1966

Jag har flera LP-skivor med fantastiska tyska ljudinspelningar som jag gärna skulle vilja ha i digital form men i dag skall det ju alltid var bild till och då får de gamla fina inspelningarna stå tillbaka. Inspelningarna är ju gjorda med fina mikrofoner och bra bandspelare.
/tell


Hela tråden: