Kiruna på den gamla goda tiden (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Saturday, September 05, 2020, 05:16 (1331 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?


På den tiden var det praxis att det alltid skulle finnas 1kl sittvagn i snälltåg, även då nattågen. Men det fanns knappast något underlag för att låta en A2 gå Stockholm-Narvik. Som jag minns gick dom här 1kl vagnarna så gott som helt tomma på nattsträckan , den som hade råd med 1kl tog ju förstås normalt även sovvagn. Efter väckning och frukost så tjänade vagnen som en trevlig salongsvagn för 1kl sovresenärer och jag minns väl någon resa där jag upptäckte hur trivsam den här ”sällskapsvagnen” var efter Boden eller så. Men för SJ var nog de generösa utrymmena en dålig affär.

En fördel med dessa på natten när de flesta sover kan vara att någon vill åka mellan ett par stationer under en tid då det inte är lönt att åka sovvagn. Det är kanske för kort sträcka för att hinna sova och dessutom blir det så att säga fel tid på dygnet också. Så då måste man nöja sig med sittvagn. Då kan 1 kl sittvagn vara ett bra alternativ. Lite bredare stolar och mer benutrymme så man kan sträcka ut sig lite och försöka sova sittande. Just i den situationen kan skillnaden mellan 1 kl och 2 kl vara värt guld. Det bli lättare att sova de där enstaka timmarna under den obekväma tid man reser.

I mer modern tid har faktiskt just A2 satts in i nattåg som sittvagnar med sådan funktion. Att användas just som vilstolsvagn.


Hela tråden: