Tågkrock 1965 (Fotografier/bildfrågor)

av Janne Sandgren, Sunday, February 15, 2009, 20:50 (5546 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Hej!

Detta är ett ganska märkligt sammanträffande. Jag har rätt länge sneglat på de bilderna, eftersom jag kommer från Storuman. Så frågade jag SMoK om vagnen och Anders svar till mig är det som nu ligger inne här. Spelöppningen till min fråga är denna till Anders:

"Jag har en fråga om en tvåaxlig Hilding Carlsson motorvagn som finns på en bild från Storuman. När bilden togs 1958 gick den som tjänstefordon för Banavdelningen och hade nummer 198.

Sedan finns det på Storumansajten.se och vidare till Fotoalbum/Harald Erikssons negativsamling/välj knappen 1965 - 1967 där det finns några bilder från en olycka i trakterna av Storuman med en till synes likadan motorvagn. Man kan inte se vagnens nummer, men det skulle ju faktiskt kunna vara samma fordon som här har mött sitt öde.

Då uppstår några frågor. Om det inte är samma vagn, vad har ni i era listor om Y1 nr 198? Tillverkningsår och öde? Då är den kolliderade vagnen en annan, men ni kanske ser i era listor om någon av de gamla HC Y1-orna var med om en kollision på någon av de tre banorna ut från Storuman.

Är det samma vagn så är det enklare. Ni kan kanske se vad som hände den.
För övrigt, motorvagnar av denna typ, tvåaxliga HC, fick de någon ansiktslyftning av något slag när de övergick till Banavdelningen? Jag tycker att gummilisten runt framrutorna ser modernare ut än originalet. Hade de kvar samma motor?

Jag hoppas att detta inte ställer till för mycket besvär för er.
Tacksam för ett svar - även om det blir negativt, ni hittar inget."

Svaret har ni ju sett.

För övrigt så bodde Åke Blixt (en av dem på bilden) i vårt hus (mellan Shell och Mannbergs bageri/kafé) i Storuman, i en tvåa på andra våningen. Jag tyckte faktiskt att jag kände igen honom på fotot så jag tog och ringde upp till Luleå där Åke och Karin bor för att fråga om han minns något om en krock som den på fotona. Då Åke är född runt 1915, eller så, så kunde han faktiskt inte minnas den händelsen vilket kanske inte är så konstigt. Därför skickade jag inget meddelande till sajtsheriffen om att det kunde vara Åke på fotot.
Så endera har Åke erinrat sig händelsen och meddelat detta till hemsidan eller så har någon annan känt igen honom så pass säkert att denne har hört av sig.

Hälsningar
Janne sandgren


Hela tråden: