Historik om Lysekilsbanan sökes (Arkiv/forskning/litteratur)

av mikekris, Sunday, September 13, 2020, 00:57 (1315 dagar sedan) @ mikekris

Ja, gott folk!
Nu efter några år är det dags för en ny "dammsugning" efter fakta, bilder och berättelser från och om Lysekilsbanan! Jag vet att det finns fler som är intresserade av det ;-)
Jag har nu också sett en radda "nya" fina bilder från det tidiga 70-talet som har lagts ut och som jag uppskattar MYCKET då några ger nya aha-upplevelser, bl.a. en fin översiktsbild över hur Gläborgs driftplats såg ut 1973, och som jag missade med att uppleva med några få månader i min skira ungdom då jag började plåta med kamera och ta lite längre cykel- och moppeturer under tidigt 80-tal!

En bild som också kändes extra rolig var den med Hb-draget persontåg på Lyseslätten sommaren 1972 då jag dagen efter "fyllde" 5½ år och kanske såg detta tåg glida förbi bara en ängslängd från föräldrahemmet sekunderna efter bilden blev tagen där vid bildäcksverkstaden "Gummikokarn´" med en sovvagn från Stockholm främst efter loket!

Eftersom orienteringstriangeln för Häggvalls hållplats är med på bilden vet jag exakt var den blev tagen, då stolpen till märket fortfarande finns kvar, halvliggandes på sniskan där mittemot däckverkstaden utefter landsvägen och järnvägen! Själv har jag bara minnen av X7:or som även ibland hade manövervagnar UB7X vid tidigt 70-tal och även X5:or eller X8:or vid 21.10-tiden på sommarkvällar på väg ut till Lysekil för övernattning!

Är det nåt som nu uppskattas extra mycket av er "privatplåtare" (eller nåt "gömt" arkiv) så är det fina detalj- eller översiktsbilder över bangårdar på banan, och då i synnerhet Gåseberg med det lilla korta extra lastspåret som syns på denna flygbild från Lantmäteriet som jag iallafall har lyckats finna för att få lite mer klarhet i hur det såg ut på platsen mellan ca 1950 och 1965, vilket är den period som intresserar mej mest! Troligen är bilden från 1956 då jag har jämfört mellan byggda och icke uppförda byggnader i Lysekil som jag har skapligt konstaterade byggår på.

I övrigt fikar jag mest efter bilder från den tidiga eldrifttiden runt 1950, bl.a. i Häggvall före stationshuset och sidospåret där revs 1963, vyer över Håbygård från 1950 tills stationshuset revs 1969 och även de sidor på stationshusen som var på motsatta sidan spåren! Även bilder tagna norrifrån över Smedberg (från Dingle), Gläborg och Gåseberg (från Smedberg) och Buahöjd hpl (riven 1958) är mycket intressanta från den tidsperioden i synnerhet! Hoppas på tur, för det kan bli så att ni med er hjälp bidrar till ett framtida modellbygge över det vi får klarhet i! Även linjebilder är förstås välkomna! ;-) [image]


Hela tråden: