Ett ånglok med udda utseende (Järnväg allmänt)

av Richard Loe @, söndag, september 13, 2020, 17:29 (7 dagar sedan) @ BJ

Tack för en riktigt udda bild.

The Franco-Crosti Boiler System troligen.
Hittade länken nedan och innehållet är mycket intressant.
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/francocrosti/francocrosti.htm
BJ

Som man ser från länken så fanns tio 9F lok med Franco Crosti pannor i Storbritannien. Alla var från början allokerade till lokstallen i Wellingborough eller Kettering.

[image]

Tanken med dessa lok var att försöka förbättra loken, framför allt avseende kolförbrukning. Försöket föll inte väl ut, dels därför att den befintliga 9F pannan (samma Bulleid panna som fanns på MN, BB och Britannia loken) redan var så effektiv att storskalig förvärmning av matarvattnet till pannan inte gav någon egentlig förbättring i vare sig kolförbrukning eller ångproduktion.

Det andra problemet som dök upp var precis som Micke Carlsson skriver, rost och korrosion i förvärmaren. I de brittiska loken så förvärrades detta av vattnet, då det visade sig att hårt vatten gav avlagringar i förvärmaren som förvärrade korrosionen och minskade värmeeffekten. Loken krävde mycket mer underhåll som en följd, och kostnaderna för detta vida översteg de besparingar man fick från den lilla minskningen i kolförbrukning. Resultatet var att de tio loken byggdes om till vanliga lok efter mindre än 6 år.

Slutligen så visade det sig att det saknades drag i den skorstenen som användes när förvärmaren nyttjades, vilket gjorde att röken ofta hängde kvar kring loket. Detta var inte populärt med lokpersonalen.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum