GRÄNGESBERGS MALMBANGÅRD i text och bild II (7 bilder) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Sunday, September 13, 2020, 22:05 (1314 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Fortsättning från ovan!

Vy från Centralschaktets lave mot norr ca 1947 med ett Gråbergssätt med U-lok och Zeppelinare, sidtippande gråbergsvagnar, som skall tippas i Skärningen. Från Signalens arkiv:

[image]

Vy från belysningsmast 1 ca 1950 över Bergsmansplan med Riksväg 50 och mot Grängesbergs centrum:

[image]

Vy från Södra Verket mot FLJ och BJ gamla bangårdar med Müllers-området samt gamla Centrum ca 1951:

[image]

Vy från belysningsmast 1 med Västra och Östra Grusgroparna och Malmbangården samt Gruvan 1952:

[image]

Samma som ovan men längre mot öster med järnvägsbanken och FLJ och BJ/SJ huvudspår 1952:

[image]

Vy från Södra Verket över Kärn mot Dynamitfabriken 1958 med FLJ Tjänstemannabostad, Stinsbostaden, och Stationskarlsbostad, Gråsuggan:

[image]

Vy från Södra Verket mot söder över Sligupplaget Malmbangården Banmästarexpeditionen Ställverket och Lokstallet 1968 11 15:

[image]

Jag hoppas att även den lilla texten kan läsas, om inte så förstora bilden eller så försök med förstoringsglas.
Jag ber om ursäkt för den lilla texten på vissa bilder!

Detta var ett exempel på vad gruvdrift kan medföra i form av förflyttningar!
Slut för denna gång!


Hela tråden: