Tåg på Järnvägsbron i Linköping (Fotografier/bildfrågor)

av johanmmolin, Sunday, September 13, 2020, 23:52 (1319 dagar sedan) @ S-O Johansson

SJ hade minst 4 Da-lok stationerade i Östergötland på 1910-talet har jag förstått. Under denna tid hyrde Mjölby-Hästholmens Järnväg varje år in ett Da-lok för "Annandag Bjässe" som var den stora tilldragelsen Annandag Pingst uppe på Omberg. Det behövdes gott om extra dragkraft då. Samtidigt hyrde man personvagnar för 600 passagerare för evenemanget.

Det var erfarenheterna av Da-loken som gjorde att man gjorde framstötar och till slut fick köpa Da-lok 352, som blev MHJ nr 5. Redan 1917 ville man köpa det Da-lok som var stationerat i Mjölby, och i början av 1918 erbjöds man att köpa detsamma; Da-lok nr 201.

MHJ krånglade dock, och försökte kvitta loket mot sin egen ångvagn, som man egentligen aldrig haft någon glädje av. På SJ var man inte road; man såg ingen användning för en knappt fungerande ångvagn i sin verksamhet. Det var först när man från MHJ:s sida släppt sina bytesförslag, och tillåtits som dellikvid att sälja sin ångfinka till SJ, som man inte heller haft någon användning av, annat än som manskapsvagn för arbetstågen, som köpte till slut gick igenom.

Jag tycker också det ser ut som ett Da-lok. Är det det, så måste man rimligen sätta den bortre gränsen för när fotot är taget längre fram. Jag har iofs inte dammsugit nätet efter bilder på just ångaren Wisingsö, men mitt intryck är nog att ska man döma efter henne så tror jag knappast att kortet är taget före 1910. Teoretiskt tidigast år 1900, men sannolikt något decennium senare.


Hela tråden: