Historik om Lysekilsbanan -- försignaler (Arkiv/forskning/litteratur)

av Ulf Pålsson, Monday, September 14, 2020, 12:06 (1313 dagar sedan) @ mikekris

- - - Vet du också när dom två försignalerna (Lysekils och Smedbergs) byttes till dom modernare med "vänta 40 / två gröna)?
Hade dom gamla försignalerna sidotågvägslyktor eller var det enbart en ljusväxlare i den enda ljusöppningen? Vit och grön blink i den?

Om försignalerna till infartssignalerna till Lysekil och Smedberg har jag ingen specifik information, men mer allmänt kan jag berätta följande.

Det var inför den nya utgåvan av trafikreglerna (säo) 1973 som SJ hade bestämt sig för att slopa möjligheten att visa 'vit blink' som försignalering av 'två gröna', d.v.s. att överallt införa gult sken (den s.k. sidotågvägslyktan) i berörda försignaler, så att 'grön blink och gul' skulle bli försignalering av 'två gröna' överallt.

I slutet av 1960-talet var det bara på sidobanor som man fortfarande inte skiljde mellan försignalering av 'en grön' och av 'två gröna'. En sådan sidobana var Södertälje--Eskilstuna, där jag själv år 1972 såg 'vit blink' försignalera 'två gröna'. Min uppfattning är att försignalerna till infartssignalerna i Lysekil och Munkedal (Smedberg) troligen tillhörde dem som man inte hade kostat på ombyggnad innan man blev tvingad i och med säo-1973. Skäl till att jag tror det är dels att banan hade låg sth, dels att stationerna inte hade "fritt spårval" vilket innebar att spår och infartssignalens signalbild angavs i tågets tjänstetidtabell, samt dels att ju alla förare med linjekännedom visste att ingen av de berörda infartssignalerna kunde visa "bättre" än "kör 40", ('två gröna').

När så, i juni 1973, det inte längre var tillåtet att visa 'vit blink' mot 'två gröna', kopplades alla berörda försignaler först om så att de ständigt visade 'grön blink' ("vänta stopp"). Under en övergångstid byggdes de så om och försågs med sidotågvägslykta. Detta torde ha skett under en begränsad tid, givet att ständigt "vänta stopp" ansågs (och anses) vara en riskfaktor. Min uppfattning är att så måste ha skett också på Lysekilsbanan.

Redan i februari 1975 kom så det totala slopandet av det gula skenet (sidotågvägslyktan) i försignaler, och signalbilden 'grön blink och gul' för "vänta 40" ersattes av 'två gröna blinkar'. Det var en stor insats att bygga om alla försignaler i landet, men en olycka på en av stambanorna misstänktes ha vållats av att föraren hade missförstått betydelsen av 'en grön, grön blink och gul', och ombyggnaden av alla försignaler prioriterades därför och genomfördes på så kort tid som sex veckor (se även den här tråden). Först visades den nedre av de två gröna blinkarna i den nya signalbilden från den f.d. sidotågvägslyktan, men efter några år var alla försignaler med f.d. sidotågvägslyktor ersatta av dagens försignalmodell med tre ljusöppningar, eller med två gröna ljusöppningar i den "riktiga" bakgrundsskärmen om 'vit blink' inte ska visas.

De två mellanstationer som på Lysekilsbanan var kvar till persontrafikens nedläggning, Hallinden och Brastad, hade 1959 resp. 1963 inga försignaler alls, utan föraren förvarnades om infartssignalerna bara med en orienteringstavla. Det visar de ritningar som finns på Gunnar Ekevings ritningssida. Jag gissar att det aldrig kom att sättas upp några försignaler där.
/up


Hela tråden: