Tåg på Järnvägsbron i Linköping (Fotografier/bildfrågor)

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 18:32 (1317 dagar sedan) @ Ola Almquist

I och för sig är det svårt att veta hur man ska datera detta; det håller jag helt med om. I synnerhet i brist på bilder före och efter dessa bilder från Linköpings hamn.

Det är dock så att FÖRE flytten till Linköping gick hon i reguljär trafik Jönköping - Stockholm med ett ganska tight schema.
EFTER flytten gick hon Linköping - Stockholm två gånger i veckan, så rena sannolikheten talar mot att hon skulle ha anlöpt Linköping som reguljär jönköpingsbåt. Dessuton har jag en hel rad passagelistor från Norsholm, som verkar tala starkt för att min teori är riktig, i så motto att hon knappast anlöpte Linköping innnan hon blev linköpingsbåt "på riktigt".

När det gäller de snirkliga dekorationerna så kan man iofs inte veta säkert, men det var vanligt under sent 1800-tal (ångbåtarna Trafik, Hillersjö, Svedudden). Och av dessa är det faktiskt bara Trafik som behöll denna typ av dekorationer.

Hillersjö döptes om till Hesselby och tappade då sina vackra ornament. Svedudden förliste, bärgades och blev sedermera Stjernorp - och blev av med sina dito.

Så "det vanliga" var att det gick mot ökad enkelhet; dock är detta förstås inget bevis för vad som är äldst och vad som är yngre.

Har du rätt så måste Wisingsö ha fått större bokstäver och nytillkomna stävornament i samband med försäljningen för att bli linköpingsbåt. (Edit: Jag skrev fel tidigare).
Och då blir det besvärligt: När hände detta?

Skulle man kunna hitta ett foto av Wisingsö från låt säga 1910 - 1915 så skulle situationen sannolikt bli mycket klarare.
**********************
Det finns iofs ett scenario som kan vara möjligt:

1. Wisingsö med små bokstäver på bryggskärmen och ornamenterad stäv.
2. Wisingsö med stora bokstäver på bryggskärmen och ornamenterad stäv
3. Wisingsö med stora bokstäver på bryggskärmen och utan ornamenterad stäv.

Problemet är att vad jag kan se så förekommer inte kombination nr 1. Men jag kan ju se fel.


Hela tråden: